Poziom 2 Cele i zawartość
2.1 Cele
Uczniowie na drugim poziomie MPNJC są w stanie rozumieć i opanować podstawowe materiały językowe związane z tematyką życia codziennego. Potrafią tworzyć proste konstrukcje zdaniowe, dostarczać prostych opisów oraz dyskutować na podstawowe tematy. Zaczynają rozwijać przekonanie i zainteresowanie nauką języka chińskiego. Mają wstępną wiedzę dotyczącą strategii uczenia się, komunikowania, zasobów oraz strategii interdyscyplinarnych. Zdobyli wstępną wiedzę odnośnie kultury chińskiej, zaczynają rozumieć odrębność kulturową i punkt widzenia obcokrajowców.2.2 Wiedza językowa
Wiedza | Opis celów |
---|---|
Fonologia | 1. Zrozumienie znaczenia wymowy w procesie nauki języka chińskiego; 2. Opanowanie podstaw zmiany tonów; 3. Stosowanie właściwej wymowy i intonacji w codziennej rozmowie. |
Znaki i słowa | 1. Opanowanie 300 popularnych chińskich znaków (ideogramów), celu doskonalenia umiejętności czytania, słuchania, mówienia i pisania; 2. Rozpoznawanie brzmienia, kształtu oraz znaczenia chińskich znaków; 3. Zrozumienie relacji pomiędzy znakami i słowami; 4. Opanowanie 600 słów związanych z życiem codziennym i szkolnym. |
Gramatyka | Poznanie i opanowanie: 1. Chińskiej waluty RMB (renminbi - chińskiego yuana), kwot pieniężnych oraz zaimków pytajnych; 2. Wyrażeń dotyczących czasu, miejsca i położenia; 3. Szczegółowych pytań; 4. Konstrukcji z okolicznikiem i przydawką; 5. Konstrukcji zdaniowych z 在, 有 i 事; 6. Zwrotów wyrażających życzenia. |
Funkcje | 1. Umiejętność wyrażania pozdrowień, podziękowań, przeprosin, pożegnań oraz innych form w interakcjach społecznych; 2. Poznanie i zastosowanie pytań, wprowadzeń, opisów oraz innych form wyrazu; 3. Umiejętność radzenia sobie z prostymi zadaniami w życiu codziennym. |
Tematyka | 1. Poznanie tematyki dotyczącej osobistych zainteresowań oraz życia rodzinnego; 2. Poznanie zagadnień dotyczących codziennych zajęć i zainteresowań; 3. Poznanie prostych zagadnień z życia studenckiego i zawodowego. |
Dyskurs | Z pomocą nauczyciela: 1. Zapoznanie się ze zdaniami w ich właściwym kontekście i tworzenie dłuższych wypowiedzi; 2. Uchwycenie trzonu zdania oraz zrozumienie podstawowego sensu zdań; 3. Dostrzeżenie podobieństw i różnic pomiędzy językiem chińskim a polskim; 4. Dostrzeżenie figur retorycznych w języku chińskim (hiperbole, analogie); 5. Zrozumienie emocji wyrażanych zarówno w pisanym, jak i mówionym języku chińskim. |
2.3 Umiejętności językowe
Umiejętności | Opis celów | |
---|---|---|
Ogólne | Umiejętność zrozumienia prostych materiałów językowych dotyczących spraw osobistych i życia codziennego. Umiejętność komunikowania się z innymi w zakresie tych tematów oraz umiejętność przedstawienia siebie oraz innych. Umiejętność zrozumienia prostych słów i zwrotów wyrażających emocje i uczucia (podziękowania, przeprosiny) oraz nastawienia (pozytywne lub negatywne); poznanie sposobu wymiany pozdrowień oraz pożegnań w różnych sytuacjach. | |
Szczegółowe | Słuchanie | Umiejętność zrozumienia podstawowych materiałów językowych dotyczących spraw osobistych i życia codziennego oraz szukania odpowiednich informacji. Umiejętność zrozumienia interakcji klasowych i stosownego odpowiadania na instrukcje. Uwzględniono: 1. Krótkie wyrażenia na tematy osobiste i związane z życiem codziennym; 2. Proste zwroty i nieformalne pozdrowienia; 3. Zwięzłe pytania, odpowiedzi, żądania i prośby w sprawach osobistych i codziennym życiu; 4. Liczebniki, czas i miejsce użyte w rozmowie; 5. Wyrażenia wskazujące położenie w klasie. |
Mówienie | Umiejętność powtórzenia zdań we właściwych tonach, udzielanie prostych odpowiedzi na pytania. Umiejętność komunikowania się na temat spraw osobistych i życia codziennego. Umiejętność wyrażania własnych potrzeb. Uwzględniono: 1. Użycie prostego słownictwa do wymiany informacji o sobie i innych; 2. Użycie prostych słów i zwrotów do prowadzenia rozmów na tematy odnoszące się do życia osobistego i spraw codziennych; stawianie prostych pytań oraz udzielanie jasnych odpowiedzi; 3. Komunikowanie się w przykładowych sytuacjach za pomocą wcześniej poznanych słów i zwrotów; udzielanie prostych instrukcji lub tworzenie prostych próśb; wyrażanie potrzeb i szukanie pomocy; 4. Wyrażanie właściwej postawy i emocji w różnych sytuacjach. |
|
Czytanie | Umiejętność rozpoznawania podstawowych znaków, słów, zdań oraz krótkiego tekstu. Rozumienie wymagań programowych oraz gromadzenie odpowiednich informacji z tekstu. Uwzględniono: 1. Rozumienie myśli przewodniej w krótkim materiale odnoszącym się do spraw osobistych i codziennych zajęć; 2. Rozpoznawanie i rozumienie pozdrowień, podziękowań oraz zaproszeń w codziennych interakcjach społecznych; 3. Odgadywanie znaczenia opisów spotykanych w życiu codziennym, zapisanych poznanymi znakami i słowami; 4. Rozumienie prostych uwag, zapisków, wykresów, tabel oraz list; 5. Odnajdywanie szczegółowych informacji w krótkim i łatwym materiale o uporządkowanej strukturze. |
|
Pisanie | Umiejętność napisania z pamięci podstawowych znaków, z użyciem właściwych kresek stawianych w poprawnej kolejności. Umiejętność tworzenia nowych zdań. Uwzględniono: 1. Użycie prostego słownictwa do wyrażania informacji na swój temat; 2. Użycie prostego słownictwa lub zdań do wyrażania podziękowań, przeprosin, gratulacji i pożegnań; 3. Pisanie podstawowych informacji o sobie, rodzinie lub życiu osobistym; 4. Pisanie krótkich odpowiedzi na pytania ściśle związane z życiem prywatnym. |
2.4 Strategie
Strategie | Opis celów |
---|---|
Zaangażowania | 1. Podtrzymanie zainteresowania językiem chińskim; uczestnictwo w zajęciach podnoszących kompetencje językowe ucznia; 2. Zwiększenie przekonania do nauki języka chińskiego, komunikowania się i formułowania myśli w języku chińskim; 3. Nauka metod przezwyciężania stresu wywołanego uczeniem się. |
Uczenia | 1. Lepsze rozumienie języka dzięki poprawie koncentracji uczenia się; 2. Przyswajanie języka chińskiego poprzez różne metody nauki; 3. Zdobywanie i zapamiętywanie informacji przy pomocy wyobraźni; maksymalizowanie efektywności poprzez wizualizację i myślenie abstrakcyjne; 4. Tworzenie prostych zdań przy użyciu ograniczonej ilości słów; formułowanie nieskomplikowanych wypowiedzi na temat obserwowanego otoczenia; 5. Adaptacja do środowiska nauki oraz szukanie strategii rozwiązywania problemów językowych, słuchanie uwag i wskazówek; 6. Z pomocą nauczyciela, opracowanie własnych metod nauki i tworzenie planów nauki indywidualnej; 7. Zapoznanie się z metodą przygotowywania do zajęć oraz powtarzania materiału; 8. Umiejętność tworzenia lub wybierania dobrego miejsca do nauki. |
Komunikacyjne | 1. Użycie prostych strategii interakcji społecznych, w celu poprawy efektywności uczenia oraz korzystania z pomocy innych; 2. Komunikowanie się w języku chińskim z kolegami i koleżankami z klasy, z nauczycielami i przyjaciółmi (również poza szkołą); 3. Z pomocą nauczyciela, zastosowanie gestów, mimiki i innych środków pozajęzykowych, w celu doskonalenia umiejętności komunikacji językowej. Poznanie zasad etykiety obowiązującej w kulturze chińskiej. |
Zasobów | 1. Z pomocą nauczyciela, korzystanie z podręczników, słowników obrazkowych, słowników, bibliotek oraz internetowych baz danych w poszukiwaniu potrzebnych informacji i zasobów; 2. Zdobywanie zasobów naukowych za pośrednictwem nauczyciela, kolegów i koleżanek z klasy, jak też poprzez szkołę oraz interakcje społeczne. |
Interdyscyplinarne | 1. Poszerzanie wiedzy ucznia; 2. Poznanie zastosowania nauki języka i kultury chińskiej w zdobywaniu wiedzy w innych dziedzinach; 3. Stosowanie informacji zdobytych podczas nauki innych przedmiotów do nauki języka i kultury chińskiej; 4. Wykorzystywanie własnych zdolności; 5. Ten poziom obejmuje historię, folklor i sztuki piękne. |
2.5 Świadomość kulturowa
Świadomość | Opis celów |
---|---|
Znajomość kultury | 1. Zrozumienie, że uczniowie mają prawo nauki różnych języków; 2. Uznanie dla osiągnięć edukacyjnych i kulturowych w Polsce oraz w Chinach; 3. Zetknięcie się z przejawami chińskiej kultury, sztuki, świąt i obchodów uroczystości; 4. Poznanie często przytaczanych, prostych chińskich historii, zrozumienie związanych z nimi aluzji i skojarzeń; 5. Poznanie językowych oraz pozajęzykowych środków komunikacji w kulturze chińskiej; 6. Poznanie podstawowych reguł etykiety oraz zwyczajów w kulturze chińskiej; 7. Poznanie relacji interpersonalnych w kulturze chińskiej; 8. Poznanie zasług Chińczyków w rozwój lokalnych społeczności. |
Rozumienie kultury | 1. Zrozumienie, że poprzez język nie tylko przyswajamy sobie kulturę, ale że w ten sposób również uczymy się kultury; 2. Poznanie związków pomiędzy kulturą i nauką języka oraz zrozumienie, że nauka języka jest ważnym składnikiem kultury; 3. Zrozumienie podstawowego systemu wartości w kulturze chińskiej; 4. Doświadczenie różnorodności kulturowej, jej dynamiki oraz wzajemnego przenikania się kultur. |
Świadomość międzykulturowa | 1. Badanie podobieństw i różnic pomiędzy kulturą rodzimą i chińską; 2. Poznanie wagi świadomości międzykulturowej poprzez naukę o kulturze chińskiej; 3. Obiektywne spojrzenie na własną kulturę poprzez porównanie różnych elementów kultury chińskiej z kulturą rodzimą. |
Świadomość globalna | 1. Możliwość poszerzenia horyzontów myślowych poprzez naukę języka chińskiego; 2. Postrzeganie świata pod różnym kątem poprzez naukę języka chińskiego; 3. Odczuwanie przynależności do społeczności międzynarodowej. |