Poziom 5 Cele i zawartość
5.1 Cele
Uczniowie na piątym poziomie MPNJC są w stanie zrozumieć wiele tematów, budować poprawne zdania, tworzyć zwarte wypowiedzi, wyrażać się w sposób płynny i spontaniczny, bez wyraźnej potrzeby szukania odpowiednich zwrotów. Nabrali przekonania i bardzo mocnego zainteresowania nauką języka chińskiego. Uzyskali wiedzę z zakresu strategii uczenia się, komunikowania, zasobów oraz strategii interdyscyplinarnych. Zdobyli szeroką wiedzę odnośnie kultury chińskiej, zaczynają rozumieć odrębność kulturową i punkt widzenia obcokrajowców.5.2 Wiedza językowa
Wiedza | Opis celów |
---|---|
Fonologia | 1. Osiągnięcie czystej i naturalnej wymowy oraz intonacji w codziennej komunikacji; 2. Wyrażanie specyficznych kulturowo znaczeń poprzez zachowanie tonów, intonację i właściwe rozłożenie akcentów; 3. Rozumienie rytmu i melodii języka chińskiego; 4. Rozumienie języka urzędowego putonghua w różnych dialektach. |
Znaki i słowa | 1. Opanowanie 800 popularnych chińskich znaków (ideogramów), w celu doskonalenia umiejętności czytania, słuchania, mówienia i pisania; 2. Poznanie zasad tworzenia znaków; 3. Poprawne odwzorowanie kształtów, brzmienia i znaczenia chińskich znaków; 4. Komunikowanie się z innymi i wyrażanie swoich poglądów na poznane tematy, przy pomocy właściwych słów i zwrotów; 5. Zrozumienie zmiany semantycznej i neologizmów w życiu codziennym oraz umiejętność operowania około 1500 słowami. |
Gramatyka | Poznanie i opanowanie: 1. Przydawek rezultatywnych i potencjalnych oraz okoliczników stopnia i miejsca; 2. Zdań z 把; 3. Strony biernej; 4. Zdań złożonych. |
Funkcje | 1. Właściwe zastosowanie poznanych funkcji komunikacyjnych w różnych sytuacjach; 2. Nauczenie się i opanowanie nowych wyrażeń i funkcji komunikacyjnych; 3. Skuteczne komunikowanie się w życiu codziennym, studenckim i zawodowym. |
Tematyka | 1. Zgłębianie tematów dotyczących życia społecznego; 2. Zastosowanie wcześniej zdobytej wiedzy na różne tematy. |
Dyskurs | 1. Dostrzeżenie podobieństw i różnic w sposobie konstruowania myśli w języku chińskim i języku polskim; 2. Opanowanie trzonu zdania oraz zrozumienie jego sensu; 3. Opanowanie prostych oraz bardziej złożonych figur retorycznych i rozpoznawania bardziej złożonych figur w języku chińskim; 4. Zrozumienie usposobienia wyrażanego, zarówno w mówionym, jak i pisanym języku chińskim dzięki złożonym figurom retorycznym. |
5.3 Umiejętności językowe
Umiejętności | Opis celów | |
---|---|---|
Ogólne | Umiejętność zrozumienia złożonego materiału językowego związanego z interakcjami w życiu zawodowym i profesją. Umiejętność znalezienia głównych wątków i szczegółów oraz uogólniania i analizowania. Umiejętność komunikowania się przy zastosowaniu strategii komunikacyjnych, włączając dyskutowanie na ogólne zagadnienia związane z profesją, prezentowaniem swojego punktu widzenia oraz nastawienia. Umiejętność szukania porad. Umiejętność rozpoznania różnych akcentów i różnic regionalnych oraz zrozumienia kulturowego znaczenia przysłów i idiomów. | |
Szczegółowe | Słuchanie | Umiejętność zrozumienia skomplikowanych dialogów oraz wypowiedzi odnoszących się do miejsca pracy i dziedzin specjalistycznych oraz rozpoznanie głównych wątków i istotnych szczegółów; poznanie celów i intencji rozmówcy. Uwzględniono: 1. Umiejętność zrozumienia skomplikowanych dialogów i wypowiedzi związanych z miejscem pracy oraz interakcjami społecznymi; 2. Rozumienie dyskusji i wypowiedzi związanych z pracą lub profesją, rozpoznawanie głównych wątków oraz najważniejszych faktów, jak też uchwycenie punktu widzenia i argumentów rozmówcy; 3. Pełniejsze zrozumienie poznanych zagadnień, rozpoznanie głównych wątków oraz najważniejszych szczegółów; 4. Rozumienie prostych wyjaśnień i wypowiedzi poświęconych zagadnieniom technicznym; 5. Rozumienie niektórych przysłów, idiomów, ich zastosowania oraz kontekstu, do którego się odnoszą; 6. Rozumienie języka urzędowego putonghua w różnych dialektach w zakresie poznanych zagadnień. |
Mówienie | Umiejętność zaangażowania się w rozmowę na ogólne tematy. Prowadzenie dyskusji, argumentacji, wyjaśnień. Wyrażanie opinii i nastawienia. Umiejętność zaangażowania się w rozmowę na szczegółowe tematy dotyczące własnej pracy bądź stanowiska. Uwzględniono: 1. Komunikowanie się na ogólne tematy w różnych sytuacjach; 2. Przedstawienie opisu lub wyrażanie własnego stanowiska na interesujący temat w sposób jasny i ciągły; 3. Prowadzenie rozmowy na szczegółowe tematy; 4. Przyłączenie się do dyskusji i sporów; jasne wyrażanie własnego stanowiska i polemizowanie z punktem widzenia innych osób. |
|
Czytanie | Umiejętność zrozumienia złożonych materiałów językowych. Uchwycenie głównych wątków, odnajdywanie istotnych faktów i szczegółów oraz rozpoznawanie struktury tekstu. Uwzględniono: 1. Zrozumienie materiału opisowego o określonej długości, uchwycenie sensu, odnalezienie istotnych faktów i szczegółów, zrozumienie struktury tekstu; 2. Dokładne zrozumienie kompozycji opowiadania, zawierającego przysłowia, idiomy, metafory oraz wtrącenia; 3. Zrozumienie wstępów i opisów z użyciem nowych słów i terminów, uchwycenie sensu i odnalezienie szczegółowych informacji; 4. Zrozumienie prostych materiałów naukowych dotyczących pracy, nauki lub życia prywatnego. |
|
Pisanie | Umiejętność opisywania, sporządzenia notatek lub wyjaśnienia szczegółowych zagadnień oraz swobodnego tworzenia tekstów na wskazane tematy. Umiejętność formułowania subiektywnych poglądów i prawidłowego wyrażania osobistych przemyśleń. Uwzględniono: 1. Komunikowanie się na piśmie w zakresie szczegółowych, wcześniej omówionych zagadnień; 2. Wyrażanie osobistych poglądów i opinii w jasny, płynny i zwięzły sposób; 3. Opisywanie w jasny sposób poznanych zagadnień odnoszących się do doświadczeń osobistych, nauki, pracy lub kontaktów międzyludzkich; 4. Sporządzenie prostych notatek z krótkiej, ustnej prezentacji; napisanie abstraktu lub krótkiego sprawozdania; 5. Napisanie krótkiego artykułu, opisującego bądź wyjaśniającego abstrakcyjny lub konkretny temat, z zastosowaniem odpowiedniego słownictwa i jasnych sformułowań, przejrzyście odzwierciedlającego opinię autora. |
5.4 Strategie
Strategie | Opis celów |
---|---|
Zaangażowania | 1. Zrozumienie i uszanowanie uczuć i emocji innych osób podczas porozumiewania się w języku chińskim; 2. Wyrażanie w języku chińskim własnych odczuć, nastawienia oraz systemu wartości; 3. Zwiększanie i podtrzymywanie motywacji do nauki języka chińskiego, dążenie do osiągnięcia możliwie najwyższego poziomu; 4. Spojrzenie z różnej perspektywy na rolę, jaką język chiński pełni w rozwoju świata; 5. Branie udziału w zajęciach pomocnych uczniom w rozwijaniu pozytywnego nastawienia do języka i kultury chińskiej oraz w celu kształtowania dobrych nawyków nauki języka. |
Uczenia | 1. Kontynuacja rozpoczętych badań dotyczących poznanych tematów; 2. Rozpoznawanie głównych celów w nauce języka; 3. Organizowanie i podsumowanie własnej nauki; 4. Rozumienie potrzeby nauki języka chińskiego, rozwijanie zainteresowania w samokształceniu; 5. Zamiana złożonych informacji wizualnych na równie złożone informacje słowne; 6. Doskonalenie umiejętności swobodnego posługiwania się nowo nabytą wiedzą, dokonywania porównań i analiz; 7. Tworzenie sprzyjającego otoczenia do nauki; przyjmowanie konstruktywnych uwag, w celu przezwyciężania problemów; 8. Zrozumienie własnych możliwości, dostosowanie strategii uczenia się, w celu maksymalizacji efektów nauki, podejmowanie odpowiedzialności za własną naukę, jej planowanie, monitorowanie i ocenę; 9. Weryfikacja własnych celów, postępów, przebiegu nauki oraz przyjętych strategii. |
Komunikacyjne | 1. Z pomocą nauczyciela, stosowanie strategii zaangażowania w interakcjach klasowych; 2. Przezwyciężenie barier językowych z pomocą nauczyciela poprzez powtarzanie i wyjaśnianie; 3. Swobodne porozumiewanie się, zarówno w szkole jak i poza szkołą; 4. Zastosowanie środków pozajęzykowych (gestów, mimiki), w celu poprawy skuteczności komunikacji; 5. Obserwowanie i poszanowanie zwyczajów społecznych w rzeczywistych konwersacjach; 6. Dzielenie się swoim doświadczeniem w nauce języków obcych. |
Zasobów | 1. Odróżnianie faktu od opinii, przy korzystaniu z wielu źródeł informacji; 2. Swobodne posługiwanie się podręcznikami, glosariuszami słownikami, czytanie gazet i magazynów, szukanie informacji lub zdobywanie zasobów naukowych z bibliotek lub Internetu. |
Interdyscyplinarne | 1. Poszerzanie podstaw wiedzy ucznia o zagadnienia interdyscyplinarne i umiejętność klasyfikacji;
2. Umiejętne stosowanie wiedzy zdobytej podczas nauki innych przedmiotów do nauki języka i kultury chińskiej; 3. Umiejętne stosowanie wiedzy zdobytej podczas nauki języka chińskiego i kultury chińskiej do nauki innych przedmiotów; 4. Rozwijanie wszelkich zdolności; 5. Ten poziom obejmuje historię, sztuki piękne, folklor, geografię, politykę, ekonomię, transport, literaturę i filozofię. |
5.5 Świadomość kulturowa
Świadomość | Opis celów |
---|---|
Znajomość kultury | 1. Poznanie prawa do uczenia się języków obcych; 2. Poznanie prawa do używania różnych języków; 3. Zrozumienie rozwoju i osiągnięć w zakresie ekonomii, kultury, nauki i edukacji w Polsce oraz w Chinach; 4. Poznanie chińskich osiągnięć w dziedzinie literatury, sztuki, w nauce i filozofii oraz ich wkładu w rozwój innych kultur; 5. Nauka o rozwoju języka chińskiego i kultury chińskiej; poznanie jej wpływu na inne kultury i funkcji, jakie w nich pełni; 6. Poznanie popularnych chińskich idiomów i przysłów oraz ich znaczeń kulturowych; 7. Poznanie językowych oraz pozajęzykowych środków komunikacji w języku i kulturze chińskiej; 8. Poznanie reguł etykiety oraz chińskich zwyczajów językowych; 9. Poznanie struktury społecznej i relacji międzyludzkich wyrażanych w języku i kulturze chińskiej; 10. Zrozumienie przejawów kulturowych, które mogą być wyjaśnione i zinterpretowane w odniesieniu do innych kultur; 11. Poznanie wkładu Chińczyków w rozwój lokalnych społeczności. |
Rozumienie kultury | 1. Zrozumienie, że poprzez język nie tylko przyswajamy sobie kulturę, ale że w ten sposób również uczymy się kultury; 2. Poznanie związków pomiędzy kulturą i nauką języka oraz tego, jak ważnym składnikiem kultury jest nauka języka; 3. Zrozumienie podstawowych systemów wartości w kulturze chińskiej; 4. Zrozumienie różnorodności kulturowej, jej dynamiki oraz wzajemnego przenikania się kultur; 5. Rozwijanie podstaw krytycznego myślenia w celu nauczenia się oraz zrozumienia kultury chińskiej, jak też lepszego zrozumienia rodzimej kultury. |
Świadomość międzykulturowa | 1. Zbadanie podobieństw oraz różnic pomiędzy kulturą chińską a kulturą polską; 2. Poznanie wagi świadomości międzykulturowej poprzez naukę kultury chińskiej; 3. Spojrzenie na własną kulturę w sposób bardziej obiektywny poprzez porównanie różnych elementów kultury chińskiej z kulturą rodzimą. |
Świadomość globalna | 1. Poznanie innych kultur i poszerzenie perspektywy globalnej poprzez naukę języka chińskiego; 2. Zrozumienie zjawisk w kulturze chińskiej i ich źródeł; 3. Postrzeganie wielokulturowości z różnych perspektyw poprzez naukę języka i kultury chińskiej; 4. Pobudzanie do myślenia i poszerzanie własnych horyzontów kulturowych poprzez studiowanie kultury; budowanie porozumienia w oparciu o różne przejawy kultury; 5. Rozumienie chińskiej i własnej kultury oraz ich odmiennych korzeni; 6. Tworzenie silnego poczucia globalnego obywatelstwa. |