Poziom 4 Cele i zawartość
4.1 Cele
Uczniowie na czwartym poziomie MPNJC są w stanie zrozumieć materiały językowe z zakresu życia społecznego. Potrafią zbudować więcej poprawnych zdań na poznane tematy przy pomocy opisów, wyjaśnień czy porównań. Potrafią tworzyć krótkie wypowiedzi lub połączyć podstawowe fragmenty wypowiedzi. Nabrali przekonania i zainteresowania do nauki języka chińskiego. Zdobyli pewną wiedzę dotyczącą strategii uczenia się, komunikowania, zasobów oraz strategii interdyscyplinarnych. Zdobyli wstępną wiedzę odnośnie kultury chińskiej, zaczynają rozumieć odrębność kulturową i punkt widzenia obcokrajowców.4.2 Wiedza językowa
Wiedza | Opis celów |
---|---|
Fonologia | 1. Opanowanie chińskiej transkrypcji fonetycznej pinyin; 2. Rozumienie znaczenia wyrażeń w prawidłowej wymowie, intonacji i właściwym rozłożeniu akcentów; 3. Używanie właściwych tonów i sposobów intonacji w codziennej konwersacji; właściwe łączenie i zmiany tonów; 4. Praca nad poprawną i naturalną wymową oraz intonacją w codziennej konwersacji. |
Znaki i słowa | 1. Opanowanie 600 popularnych chińskich znaków (ideogramów), w celu doskonalenia umiejętności czytania, słuchania, mówienia i pisania; 2. Poznanie zasad tworzenia znaków; 3. Rozpoznawanie kształtów, brzmienia i znaczeń chińskich znaków; 4. Zaznajomienie się z prostymi zasadami tworzenia chińskich słów; 5. Opanowanie 1200 słów związanych z życiem codziennym, społecznym, zawodowym oraz studenckim. |
Gramatyka | Poznanie i opanowanie: 1. Okoliczników czasu; 2. Partykuły 过; 3. Przydawek liczebnych, wyrażających trwanie i chwilowość czynności; 4. Konstrukcji 是。。。。。。的; 5. Zdań współrzędnych; 6. Pospolitych zdań złożonych. |
Funkcje | 1. Właściwe zastosowanie poznanych funkcji komunikacyjnych w różnych sytuacjach; 2. Wyrażanie adekwatnego nastroju, nastawienia lub opinii; 3. Biegłe i spontaniczne komunikowanie się w szkole, w pracy oraz podczas interakcji społecznych. |
Tematyka | 1. Zgłębianie zagadnień dotyczących życia społecznego; 2. Poznanie zagadnień odnoszących się do zwyczajów i obyczajów, nauki, kultury, literatury i sztuki; 3. Poznanie aktualnych informacji na temat Chin i innych krajów. |
Dyskurs | 1. Dostrzeżenie podobieństw i różnic w sposobie formułowania myśli w języku chińskim oraz języku polskim;
2. Opanowanie trzonu zdania oraz zrozumienie jego sensu; 3. Próba zastosowania prostych i bardziej złożonych figur retorycznych oraz ich rozpoznawanie w języku chińskim; 4. Wyrażanie własnego nastroju, zarówno w pisanym, jak i mówionym języku chińskim, za pomocą złożonych figur retorycznych. |
4.3 Umiejętności językowe
Umiejętności | Opis celów | |
---|---|---|
Ogólne | Umiejętność zrozumienia prostych, poznanych materiałów językowych, ściśle związanych z miejscem pracy i interakcjami społecznymi oraz rozpoznawania informacji ogólnych i szczegółowych. Umiejętność jasnego i spójnego komunikowania się z innymi w zakresie poznanych zagadnień wraz z umiejętnością zastosowania podstawowych strategii komunikacyjnych. Umiejętność rozwijania skuteczniejszego komunikowania przy pomocy akcentów, pauz, intonacji oraz gestów. Umiejętność opowiadania osobistych doświadczeń, wyrażania własnych poglądów oraz prostego uzasadniania i wyjaśniania. | |
Szczegółowe | Słuchanie | Umiejętność zrozumienia dialogów i wypowiedzi odnoszących się ściśle do miejsca pracy oraz życia codziennego, zrozumienie sensu wypowiedzi lub argumentowania oraz rozpoznawanie informacji ogólnych i szczegółowych. Uwzględniono: 1. Rozumienie dialogów i wypowiedzi odnoszących się ściśle do czynności w miejscu pracy, rozpoznawanie ich głównych punktów oraz szczegółów; 2. Zrozumienie sensu oraz istotnych informacji zawartych w dialogach i wypowiedziach związanych z życiem społecznym oraz uchwycenie intencji rozmówcy; 3. Rozumienie rozmów odnoszących się do życia prywatnego i zawodowego; 4. Zrozumienie sensu wypowiedzi i argumentów; 5. Zrozumienie wskazówek i poleceń odnoszących się do zagadnień ogólnych; 6. Rozumienie dłuższych wypowiedzi. |
Mówienie | Umiejętność komunikowania się z innymi w miejscu pracy i życiu prywatnym oraz wzięcia udziału w krótkiej dyskusji i jasnego wyrażenia własnej opinii. Umiejętność przeprowadzenia spójnego wywodu. Uwzględniono: 1. Umiejętność komunikowania się z innymi na tematy ogólne, związane z codziennymi zajęciami; 2. Zabranie głosu w prostych dyskusjach oraz umiejętność jasnego wyrażania własnych opinii; 3. Wyrażanie sugestii i opinii na dany temat, z przytoczeniem argumentów; 4. Zastosowanie podstawowych strategii komunikacyjnych i jasne wyrażanie się z zachowaniem ciągłości wywodu; 5. Udzielanie instrukcji oraz tworzenie planów codziennych zajęć; 6. Opowiadanie lub relacjonowanie w trakcie trwania zdarzenia. |
|
Czytanie | Umiejętność zrozumienia wstępów, opisów i narracji w tekstach o tematyce nawiązującej do życia codziennego i szkolnego oraz miejsca pracy; uchwycenie sensu oraz odnalezienie kluczowych informacji. Uwzględniono: 1. Czytanie prostych tekstów odnoszących się do ogólnego kontekstu; uchwycenie sensu oraz odnalezienie kluczowych informacji; 2. Rozumienie listów, e-maili oraz informacji w miejscu pracy i życiu prywatnym; 3. Rozumienie wstępów i opisów dotyczących życia codziennego; 4. Rozumienie prostych narracji i opisów ściśle dotyczących poznanych zagadnień; uchwycenie sensu oraz odnalezienie szczegółowych informacji wraz ze zrozumieniem intencji piszącego; 5. Czytanie tekstów opartych na faktach i odnajdywanie w nich szczegółowych informacji. |
|
Pisanie | Umiejętność opisania codziennych zajęć w szkole, pracy oraz zachowań społecznych, napisania krótkich wypowiedzi według wzoru, w celu przekazania odpowiednich informacji. Uwzględniono: 1. Sporządzanie prostych notatek dotyczących przeczytanego, bądź wysłuchanego materiału oraz podsumowanie głównych wątków; 2. Opisanie w zwięzłych paragrafach poznanych zagadnień odnoszących się do osobistych doświadczeń, nauki, zatrudnienia oraz kontaktów międzyludzkich; 3. Wypełnianie formularzy oraz tworzenie planów; 4. Sporządzanie prostych notatek na podstawie ustnej prezentacji lub przedstawionych materiałów; 5. Porównanie i zestawienie alternatyw; 6. Prowadzenie pamiętnika w spójnych i poprawnych zdaniach. |
4.4 Strategie
Strategie | Opis celów |
---|---|
Zaangażowania | 1. Zrozumienie potrzeby nauki języka chińskiego; 2. Zachęcanie do współpracy i dzielenia się zdobytą wiedzą; 3. Zachęcanie uczniów, uczących się języka chińskiego, do nieustannych wysiłków oraz do przezwyciężania problemów; 4. Rozwijanie, dostosowywanie i wzmacnianie nastawienia i motywacji do nauki języka chińskiego; 5. Rozwijanie pozytywnego zaangażowania wobec języka chińskiego, kultury chińskiej oraz innych kultur. |
Uczenia | 1. Wyznaczanie tematu badawczego i rozpoczęcie badań; 2. Prowadzenie pamiętnika; 3. Przygotowywanie się do zajęć; 4. Zamiana złożonych informacji wizualnych na równie złożone informacje słowne; 5. Umiejętność swobodnego posługiwania się nowo nabytą wiedzą, dokonywania porównań i analiz; 6. Aktywne uczestnictwo w zajęciach; 7. Tworzenie odpowiedniego otoczenia do przyjmowania konstruktywnych uwag, w celu dokonywania korekt we własnej pracy; 8. Z pomocą nauczyciela, tworzenie planów dalszej nauki i eliminowanie braków. |
Komunikacyjne | 1. Z pomocą nauczyciela, wykorzystanie strategii zaangażowania do zastosowania w interakcjach klasowych; 2. Rozpoznawanie językowych barier komunikacyjnych oraz dążenie do ich przezwyciężenia; 3. Komunikowanie się z innymi, w tym z nauczycielami oraz kolegami i koleżankami z klasy, w szkole oraz poza szkołą; 4. Zastosowanie środków pozajęzykowych (gestów, mimiki), w celu zwiększania skuteczności komunikacji; 5. Obserwowanie zachowań społecznych w komunikacji; 6. Dzielenie się sukcesami i niepowodzeniami w nauce. |
Zasobów | 1. Odróżnianie faktu od opinii przy korzystaniu z wielu źródeł informacji; 2. Korzystanie z podręczników, zdjęć, słowników obrazkowych, słowników, Internetu i zasobów multimedialnych oraz prasy, w celu poszukiwania informacji; 3. Zdobywanie zasobów naukowych poprzez nauczycieli, kolegów i koleżanki z klasy, przyjaciół, szkołę, lokalną społeczność oraz miejsce pracy. |
Interdyscyplinarne | 1. Pogłębianie ugruntowanej wiedzy ucznia; 2. Zrozumienie, że nauka języka i kultury chińskiej dostarcza uczniowi nowych bodźców do uczenia się innych przedmiotów; 3. Stosowanie informacji zdobywanych podczas nauki innych przedmiotów do nauki języka chińskiego i kultury chińskiej; z pomocą nauczyciela, zastosowanie zgromadzonej wiedzy i umiejętności do nauki języka i kultury chińskiej; 4. Rozpoznanie własnych zdolności; z pomocą nauczyciela, rozwijanie zdolności ucznia; 5. Ten poziom obejmuje historię, sztuki piękne, folklor, geografię, politykę i transport. |
4.5 Świadomość kulturowa
Świadomość | Opis celów |
---|---|
Znajomość kultury | 1. Zrozumienie prawa do nauki języków obcych; 2. Poznanie prawa do używania różnych języków, przysługującego obywatelom; 3. Poznanie osiągnięć w rozwoju ekonomii, kultury, nauki i edukacji w Polsce oraz w Chinach; 4. Poznanie historii chińskiej literatury, sztuki, nauki i myśli oraz ich wkładu w rozwój innych kultur; 5. Poznanie historii języka chińskiego i kultury chińskiej oraz ich wkładu w rozwój innych kultur; 6. Poznanie sensu popularnych chińskich powiedzeń i przysłów, ich źródeł oraz znaczeń; 7. Poznanie zarówno językowych, jak i pozajęzykowych środków komunikacji w języku i kulturze chińskiej; 8. Poznanie podstawowych reguł etykiety oraz zwyczajów w języku i kulturze chińskiej; 9. Poznanie struktury relacji społecznych i międzyludzkich w języku i kulturze chińskiej; 10. Poznanie wkładu Chińczyków w rozwój lokalnych społeczności. |
Rozumienie kultury | 1. Zrozumienie, że poprzez język nie tylko przyswajamy kulturę, ale że w ten sposób również uczymy się kultury;
2. Poznanie związków pomiędzy kulturą i nauką języka oraz zrozumienie, że nauka języka jest ważnym składnikiem kultury; 3. Zrozumienie podstawowych systemów wartości w kulturze chińskiej; 4. Dostrzeganie różnorodności kulturowej, jej dynamiki oraz wzajemnego przenikania się kultur; 5. Rozwijanie podstaw krytycznego myślenia, w celu uczenia się oraz zrozumienia kultury chińskiej i rodzimej. |
Świadomość międzykulturowa | 1. Badanie podobieństw oraz różnic pomiędzy kulturą chińską a kulturą polską; 2. Poznanie wagi świadomości międzykulturowej poprzez naukę kultury chińskiej; 3. Nauka postrzegania własnej kultury w sposób bardziej obiektywny poprzez porównanie różnych elementów kultury chińskiej z kulturą rodzimą. |
Świadomość globalna | 1. Poznanie innych kultur i rozpatrywanie rosnących możliwości, jakie stwarza nauka języka chińskiego;
2. Postrzeganie różnorodności kulturowej z różnych perspektyw poprzez naukę języka chińskiego i kultury chińskiej; 3. Rozwijanie poczucia narodowej i międzynarodowej tożsamości; 4. Poszerzanie własnych horyzontów kulturowych; 5. Doświadczenie globalnego obywatelstwa. |