Zagadnienia do nauki języka chińskiego, cele oraz przykładowe zastosowanie


Poniższe tabele zostały opracowane na podstawie tabeli z Zalecanych tematów oraz zagadnień do nauki języka chińskiego. Nauczyciele mogą dokonywać w nich zmian, w zależności od własnych potrzeb. Część słów i zwrotów zamieszczonych w niniejszym załączniku zostało włączonych do Listy 800 najpopularniejszych znaków oraz Listy 1500 popularnych słów.



Informacje osobiste


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Imię i nazwisko

Umiejętność zapytania o imię i nazwisko

Umiejętność przedstawienia się

Umiejętność przedstawienia innych osób z imienia i nazwiska

Praca w grupie: Poproś uczniów, aby przedstawili się z imienia i nazwiska. Następnie poproś jednego z uczniów, żeby przedstawił resztę klasy.

1.我叫小明。

2.我姓王。

3.我姓李。你呢?

4.你叫什么名字?

5.您贵姓?

姓,叫,姓名,名字,你,您,我,她,他,你们,我们,他们,中国,日本,美国,去年,今年,明年,男,女,男孩,女孩,说,语言,英国,日语,法语,德语,阿拉伯语,西班牙语,意大利语,中国人,日本人,韩国人,英国人,澳洲人,美国人,德国人,法国人,加拿大人,意大利人,亚洲,欧洲,美洲,非洲,做,工作,什么,哪儿,哪个,公司,医院,学校,商店,书店,邮局,银行,小学,中学,大学,学院,老师,职员,学生,警察,售货员,律师,医生,工程师,经理,司机,工人,护士,也
Miejsce urodzenia

Umiejętność zapytania drugiej osoby o jej miejsce urodzenia, przy zastosowaniu poprawnego pytania

Umiejętność poprawnej odpowiedzi na pytanie o miejsce urodzenia

Umiejętność poprawnego wyrażenia miejsca urodzenia, swojego oraz innych osób

Scenka w parach: Podziel uczniów w pary. Poproś jedną osobę z każdej pary, żeby podała swoje miejsce urodzenia. Druga osoba zadaje szczegółowe pytanie o to miejsce oraz podaje pierwszemu uczniowi swoje miejsce urodzenia.

1.我在中国出生。

2.他在美国出生。

3.你是在日本出生的吗?

4.你/您(是)在哪里(国)出生的?

Narodowość

Umiejętność zapytania o narodowość

Umiejętność poinformowania innych o swojej narodowości

Umiejętność wymienienia języków, którymi się posługujesz

Daj każdemu z uczniów kartkę z nazwą kraju. Poproś ich, żeby powiedzieli, że pochodzą z kraju, którego nazwa widnieje na kartce. Następnie poproś ich, żeby poćwiczyli pytanie innych uczniów o ich narodowość.

1.你是哪国人?

2.我是中国人。

3.你是法国人吗?

4.不是。我是意大利人。

5.你会说什么语言?

6.我会说英语,也会说法语。

Praca

Umiejętność zapytania innych o ich pracę

Umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytanie o twoją pracę, z zastosowaniem różnych wzorów zdań

Poproś uczniów, żeby zapytali oraz udzielili odpowiedzi na pytanie o ich własną pracę lub pracę ich członków rodziny.

1.你做什么工作?

2.我是老师。

3.你是老师吧?

4.是/不是。

5.你妈妈在哪里工作?

6.他在银行工作。

Rodzina i przyjaciele


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Sposób tytułowania Umiejętność nazywania członków rodziny i krewnych

1. Poproś uczniów, żeby przynieśli rodzinne zdjęcie i przedstawili klasie członków swojej rodziny;

2. Poproś uczniów, żeby użyli prawidłowego określenia członków rodziny podczas przedstawiania ich po chińsku.

1.我家有四口人,爸爸,妈妈,哥哥和我。

2.姐姐比弟弟大三年。

3.哥哥是学生,妹妹也是学生。

爸爸,妈妈,哥哥,姐姐,弟弟,妹妹,儿子,女儿,爷爷,奶奶,姥姥(外婆),姥 爷(外公),孙子,孙女,外孙子,外孙女,叔叔,妻子,丈夫,男朋友,女朋友,同学,同事,朋友,高,矮,胖,瘦,长,短,大,小,眉毛,眼睛,鼻子,嘴,耳朵,头发,头,脾气,性格,内向,外向,不爱说话,开朗,随和,急(躁),安静,聪明,勇敢,诚实,可靠,勤奋,认真,努力,能干,灵活,和蔼,骄傲
Znajomości

Umiejętność wyjaśnienia relacji pomiędzy ludźmi

Umiejętność wyrażenia prostego komentarza, dotyczącego relacji między ludźmi

1. Nakreśl uczniom dokładną sytuację i poproś ich o określenie relacji pomiędzy ludźmi;

2. Poproś uczniów, żeby opisali znajomą osobę i określili ich wzajemne relacje.

1.我们俩是好朋友。

2.我们认识十年了。

3.我们常常一起出国旅游。

4.我们都喜欢乒乓球,(我们)经常在一起看比赛。

Wygląd

Umiejętność opisania wzrostu i sylwetki innych osób

Umiejętność dokonania prostego opisu ubioru innej osoby

Umiejętność opisania wyglądu twarzy

1. Pokaż uczniom kilka zdjęć i poproś ich o opisanie wyglądu tych osób;

2. Opisz wygląd kilku uczniów w klasie, prosząc wszystkich o odgadnięcie, kto został opisany.

1.她长得很漂亮。

2.他长的很帅。

3.他很高。

4.他常常穿一件蓝色的大衣。

5.她长头发,大眼睛,高高的鼻子。

6.他戴着一副眼镜。

Cechy charakteru

Umiejętność opisania cech charakteru

Umiejętność określenia odmiennych cech charakteru różnych osób

Umiejętność wyrażenia prostego komentarza na temat charakteru innych osób

1. Poproś uczniów, żeby popatrzyli na kilka zdjęć i spróbowali odgadnąć cechy charakteru przedstawionych osób;

2. Nakreśl uczniom dokładną sytuację i poproś ich o porównanie i skomentowanie charakterów tych osób

1.他比较外向。

2.她比小王开朗/开朗多了。

3.他的性格有点儿急。

4.我的太太比较外向,而我比较内向。

Życie prywatne


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Dom Umiejętność opisania domu

1. Pokaż uczniom zdjęcie i poproś ich o opisanie domu, który widzą;

2. Poproś uczniów, żeby popatrzyli na zdjęcie i zaaranżowali pokoje w domu;

3. Poproś uczniów, żeby zmienili styl dekoracji w domu na zdjęciu. Następnie niech dokonają porównania nowego stylu ze starym oraz odszukają cechy charakterystyczne dla obu stylów;

4. Poproś uczniów, żeby pomyśleli nad czynnikami, które powinny być rozpatrzone przy zmianie mieszkania, ze względu na obecność członków rodziny w podeszłym wieku, np. w pobliżu muszą znajdować się sklepy, przystanki autobusowe oraz park.

1.这是我的家。楼上有三间卧室,还有两间浴室。一层有一个大客厅,一个很大的厨房,一个饭厅和一个厕所。我特别喜欢客厅里的壁炉。书房在地下室,里面有很多书。客房也在地下室。地下室里可以打乒乓球,还可以健身,听音乐。我家虽然不太大,但是很舒适。

2.这是一套三居室。

3.这个房间朝阳。

4这栋公寓没有电梯。

5.他的书房里到处都是书。

6.公寓楼的水电费都很便宜。

7.房租很贵。

8.公寓楼和独栋房子相比就显得不大方便,停车比较麻烦。

客厅,卧室,书房,厨房,饭厅,厕所,洗手间,娱乐室,客房,车房,门,窗户,窗台,走廊,院子,楼梯,阳台,玻璃,衣柜,书柜,床,书桌,写字台,电视柜,沙发,餐桌,椅子,茶几,橱柜,灯,水龙头,喷头,锁,灶台,水池,窗帘,台布,床单,门帘,电视,音响,音箱,录像机,DVD机,录音机,VCD机,洗碗机,热水器,烤箱,冰箱,微波炉,起床,刷牙,洗脸,早饭,午饭,晚饭,上班,下班,锻炼,睡觉,笤帚,拖布,抹布,洗洁精,吸尘器,垃圾桶,垃圾袋,垃圾箱,牙膏,牙刷,毛巾,香皂,洗发水,洗发香波,浴液,好用,前面/边,后面/边,左面/边,右面/边,南面/边,北面/边,东面/边,西面/边,旁边,上面

Nauka i praca


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Doświadczenia szkolne

Umiejętność zapytania się o doświadczenia szkolne

Umiejętność opisania własnych doświadczeń szkolnych

1. Poproś uczniów, aby ćwiczyli używanie różnych wzorów zdań, pytając innych o ich doświadczenia w nauce języka chińskiego, z uwzględnieniem pytań o czas, miejsce oraz innych szczegółów;

2. Opisz swoje doświadczenia szkolne.

1.你学了几年汉语了?

2.我学了三年汉语了,可是我说得不好。

3.你学过中国音乐吗?

4.我(没)学过中国历史。

5.汉字很难写。

6.我已经学会两百多个汉字了。

汉语,英语,法语,德语,日语,韩语,西班牙语,阿拉伯语,写字,唱歌,提问题,复习,温习,工作,实习,打工,进修,住,呆,生活,北京,上海,西门子,海尔,第一,第二,第几,已经,这儿,那儿,这里,那里,这,那,半,小时,分钟,分,年,月,次,上次,每次,工人,经理,技术员,工程师,职员,经理,名片
Doświadczenia zawodowe

Umiejętność zapytania o doświadczenia zawodowe

Umiejętność opisania własnych doświadczeń zawodowych

1. Zapytaj innych o ich doświadczenie zawodowe;

2. Poproś uczniów, żeby opowiedzieli o własnych doświadczeniach zawodowych, uwzględniając czas, miejsce, stanowisko oraz inne szczegóły.

1.我一边上学,一边工作。

2.她已经工作两年了。

3.你周末的时候打工吗?

4我现在读高二,周末经常去打工。

5.你在哪儿工作?

6.我在一家公司工作,是一名公司职员。

7.我在北京工作三个月了。

8.这是我的名片。

Hobby i zainteresowania


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Hobby Umiejętność zapytania i udzielenia odpowiedzi na pytanie o hobby

1. Poproś uczniów, aby zapytali się nawzajem o swoje hobby i zainteresowania;

2. Poproś uczniów, aby wymienili hobby oraz zainteresowania znanych osób.

1.你有什么爰好?

2.你喜欢什么运动?

3.我爰/喜欢游泳。

4.我最喜欢购物。

5.他特别喜欢上网。

6.我的爸爸喜欢打棒球。

7.他弟弟特别喜欢踢足球。

游泳,旅游,上网,钓鱼,郊游,探险,骑自行车,爬山,散步,跑步,跳舞,体操,聊天,露营,做饭,健身运动,滑水,滑冰,购物,文学,书法,京剧,舞蹈,戏剧,看小说,电影,电视,戏,打,网球,乒乓球,篮球,排球,足球,羽毛球,板球,游戏,喝茶,听音乐,购物,逛商场
Zainteresowania Umiejętność zapytania i udzielenia odpowiedzi na pytanie o zainteresowania

1.你有什么特长?

2.他网球打得不错。

3.他做中国菜很拿手。

4.我不会打网球。

Zdrowie oraz sprawność fizyczna


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Wizyta u lekarza

Umiejętność opisania objawów choroby

Umiejętność zrozumienia prostych pytań lekarza oraz udzielenia na nie odpowiedzi

1. Wymień kilka różnych objawów i poproś uczniów o nazwanie powiązanych z nimi chorób;

2. Wymień nazwy kilku popularnych chorób. Poproś uczniów odegranie w parach scenki pomiędzy lekarzem i pacjentem.

1.你哪儿/哪里不舒服?

2.你怎么了?

3.我肚子疼得厉害。

4.请你带我去医院好吗?

5.你发烧了,我觉得你应该去看医生。

6.你脸色不太好,是不是(生)病了?

7.你的体温是多少?

8.我该去洗牙了。

9.多休息,多喝水。

10.嗓子有点儿炎症,吃点消炎药就好了。

11.我的妈妈刚做了手术,很虚弱。

舒服,不舒服,感冒,生病,头疼,心脏病,肚子痛,癌症,糖尿病,肝炎,艾滋病,洗牙,洗手,医院,摻所,牙科医生,家庭医生,专科医生,手术,护士,急诊,外科,内科,妇科,儿科,老年,中年,青年,少年,幼儿,正常,血压高,血压低,药,开药,化验单,住院,健身,健身房,散步,打太极拳,游泳,爬山,跑步,打网球,跳舞,练瑜伽,健美操,游泳馆,操场,跑步机,广场,运动场,中医,看中医,号脉,把脉,针灸,按摩,足疗,望,闻,问,切,中药,药材,中草药,抓药,脉,煎药,药方,汤药,丸药
Ćwiczenia

Umiejętność zapytania i udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące zdrowia

Umiejętność wymienienia ćwiczeń, które wykonujesz, w celu zachowania sprawności fizycznej

1. Poproś uczniów, aby zapytali się nawzajem o stan zdrowia;

2. Poproś uczniów, aby opowiedzieli innym, jakie ćwiczenia wykonują, w celu zachowania sprawności fizycznej.

1.你每天跑步吗?

2.我和我的朋友天天慢跑30分钟。

3.早睡早起身体好。

4.你喜欢运动吗?

5.你怎么锻炼身体?

6.我每天早上打太极拳。

Tradycyjna medycyna chińska

Umiejętność zrozumienia porad oraz diagnozy, udzielonej przez lekarza

Umiejętność odczytania (z pomocą słownika) wskazań, zawartych na tradycyjnych chińskich lekach

1. Poproś dwóch uczniów, aby odegrali scenkę pomiędzy lekarzem i pacjentem;

2. Poproś uczniów, aby odnaleźli (w bibliotece lub Internecie) nazwy pięciu tradycyjnych chińskich leków.

1.请把舌头伸出来。

2.先把这三服中药吃完,再来复查。

3.你的面色发黄。

4.这种药一天吃几片?

5.你以前用过针灸吗?

Dania i napoje


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Zastawa stołowa i sprzęty kuchenne

Umiejętność nazwania części zastawy stołowej oraz sprzętów kuchennych

Umiejętność opisu kuchni w Chinach oraz w Polsce

1. Poproś uczniów o wzięcie udziału w zawodach w podnoszeniu pałeczkami ziaren fasoli;

2. Pokaż uczniom zdjęcia kuchni w chińskim stylu. Poproś ich o wykazanie różnic pomiędzy kuchnią ze zdjęcia, a typową kuchnią w Polsce.

1.你会用筷子吗?

2.中国人一般不用刀叉吃饭。

3.请给我一把勺子。

4.烤箱里的鸡烤好了。

5.炒菜好吃,但是油烟味儿比较大。

菜单,凉菜,热菜,主食,汤,家常菜,麻婆豆腐,青椒肉丝,北京烤鸭,西红柿鸡蛋汤,吃素,营养素,营养成分,维他命,维生素,矿物质,钙,铁,蛋白质,脂肪,能量,碳水化合物,含有,不能吃……(过敏),中餐,西餐,点,心,日本料理,意大利菜,法国菜,风味,小吃,酸,甜,苦,辣,咸,油腻,清淡,好吃,生,熟,热,凉,点菜,结账,买单,打包,饿,饱,渴,服务员,小姐,服务生,烹调,炒,煎,烧,煮,炖,烤,蒸,筷子,盘子,刀,叉,锅,碗,杯子,汤匙勺,烤肉,牛排,小羊排,炖牛肉,香肠,沙拉,番茄酱,盐,胡椒,饮料,汽水,可乐,果汁,咖啡,茶,雪碧
Dania i napoje

Umiejętność opowiedzenia oraz zapytania innych o ich ulubione oraz nielubiane dania

Umiejętność zapytania i opowiedzenia o codziennej diecie

1. Poproś każdego z uczniów o sporządzenie listy sklepów spożywczych i porównanie tych list z innymi;

2. Poproś uczniów o wymienienie najsmaczniejszych (oraz najmniej smacznych) chińskich dań oraz wyjaśnienie dlaczego. W razie potrzeby nauczyciel może pomóc uczniom w przygotowaniu tych zestawień.

1.你喜欢吃什么?

2.你吃米饭还是面条?

3.你吃过饺子吗?

4.我不爱喝咖啡。

5.我吃了面包、小肉肠,还喝了杯牛奶。

6.你们想喝什么饮料?

7.绿茶有益于身体健康。

W restauracji

Umiejętność przeczytania menu i złożenia zamówienia

Umiejętność

zapytania o dania, które zamawiasz

Umiejętność skomentowania smaku dań i napojów

1. Poproś uczniów o przygotowanie chińskiego menu, zawierającego dania zimne, gorące oraz dodatki (ryż, makaron), wraz z ich cenami. Następnie poproś uczniów o odegranie scenki w restauracji (złożenie zamówienia, zapłacenie rachunku, itd.);

2. Poproś uczniów o odegranie scenki właściciela restauracji, zachwalającego dania w swojej restauracji.

1.我们看一下儿菜单。

2.今天有什么特别推荐的菜,请你介绍一下儿。

3.想吃点儿什么?

4.我喜欢海鲜。

5.我想点一道法国菜。

6.中国的火锅很有特色。

7.这个菜是用什么做的?

8.结账(买单)!

Nawyki żywieniowe

Zapoznanie się z podstawowymi sposobami przyrządzania potraw

Umiejętność przeprowadzenia rozmowy i zapytania na temat osobistych nawyków żywieniowych

Umiejętność przeprowadzenia rozmowy i zapytania innych osób (także obcokrajowców) o ich nawyki żywieniowe

1. Przygotuj chińskie danie i poproś uczniów, żeby je spróbowali oraz wyrazili swoją opinię;

2. Poproś uczniów o odegranie scenki dziennikarza przeprowadzającego wywiad na temat nawyków żywieniowych (np. czy lubi Pan/Pani pikantne potrawy?) Następnie poproś uczniów o przedstawienie sprawozdania na ten temat.

1.日本菜有什么特点?

2.日本人常吃生的菜。

3.中国菜有点儿油腻。

4.今天我们准备了烤肉和沙拉。

5.我喜欢清淡点儿的菜。

6.我不吃辣的。

7.我们常吃鱼。

8.太咸了!

Zakupy


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Waluta

Umiejętność nazwania najpopularniejszych walut

Umiejętność rozpoznania RMB (chińskiej waluty)

Umiejętność wyrażenia kwot pieniężnych

1. Pokaż uczniom zdjęcia RMB i poproś ich o określenie jego cech charakterystycznych;

2. Pokaż uczniom metki towarów i poproś ich o podanie widniejących sum.

25.80元-

二十五块/元八毛

102.38元-

一百零二元三角八分

人民币,美元,欧元,日元,英镑,元(块),角(毛),分,水果,苹果,梨,香蕉,西瓜,草莓,桔子,葡萄,桃,服装,上衣,裤子,西装,裙子,衬移,T恤,鞋,帽子,袜子,件,条,双,套,个,张,台,罐,包,瓶,盒,公斤,千克,磅,斤,两,大号,中号,小号,米,公分,尺,寸,大,小,长,短,肥,瘦,便宜,贵,打折,多少,钱,零钱,信用卡,收银台,收据,红,绿,蓝,黄,黑,白,灰,棕,金色,深(蓝等),纯,棉,毛,丝,麻,玻璃,金,银,木,好,坏,真,假,退,换
Jednostki i miary

Umiejętność nazwania popularnych towarów i często używanych klasyfikatorów

Umiejętność nazwania modeli i rozmiarów towarów

1. Nazwij popularne towary;

2. Poproś uczniów o sporządzenie listy zakupów.

一条裙子

两双袜子

一斤苹果

一袋米

Cena

Umiejętność sygnalizowania swoich oczekiwań

Umiejętność zapytania i udzielenia odpowiedzi na pytanie o cenę

Umiejętność targowania się

Umiejętność użycia zwrotów przy płaceniu za towar

1. Pokaż uczniom metki towarów i poproś ich, żeby zapytali o cenę;

2. Rozdaj uczniom kartki i poproś ich o odegranie scenki pomiędzy sprzedawcą i klientem, zgodnie z informacjami załączonymi na kartkach. W swoich rozmowach uczniowie powinni uwzględnić wyrażanie oczekiwań, pytania o cenę, targowanie się oraz dokonywanie płatności.

1.我要一杯咖啡。

2.我买一本书。

3.可以试试吗?

4.这个多少钱?

5.苹果多少钱一斤?

6.这个有点儿贵,能便宜点儿吗?

7.可以打折吗?

8.我买两个,能便宜点儿吗?

9.给您钱。

10.找您五块钱。

11.能用信用卡吗?

Cechy oraz jakość

Umiejętność nazwania różnych kolorów

Umiejętność określenia różnych przedmiotów

Umiejętność prostego skomentowania różnych rzeczy

1. Pokaż uczniom zdjęcia i poproś ich o nazwanie kolorów oraz materiałów z jakich wykonano przedmioty. Następnie poproś uczniów o komentarz;

2. Poproś uczniów o sporządzenie listy przedmiotów znajdujących się w klasie lub w ich domach, uwzględniając opis kolorów, materiałów oraz jakości tych rzeczy.

1.我要买一辆红色的车。

2.这件衬衫是纯棉的。

3.太贵了。

4.太长了。

5.挺时髦的。

Zwrot i wymiana towarów

Umiejętność wyrażenia swoich oczekiwań

Umiejętność podania powodów

Poproś uczniów, żeby zażądali zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru, używając określeń podanych na rozdanych kartkach (np. nieodpowiedni kolor lub jakość towaru, zły rozmiar).

1.这个能退吗?

2.可以换一个吗?

3.这种颜色不适合我。

Bank


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Otwieranie konta Umiejętność otworzenia konta w chińskim banku

1. Poproś uczniów o wypełnienie formularza, potrzebnego do otworzenia konta;

2. Poproś uczniów o odegranie scenki otworzenia konta w banku.

1.我要开一个账户。

2.请把这张单子填一下儿。

3.活期的还是定期的?

4.我要兑换一点儿外汇。

储蓄,付款,支票,汇款,存折,定期,活期,股票,退休金,账号,账户,户头,填表,手续费,储蓄卡,身份证,美元,英镑,欧元,日元,人民币,零钱,整钱,纸币,硬币,面额,面值,兑换,汇率,收据,投资
Wpłata i wypłata pieniędzy Umiejętność jasnego wyrażenia kwoty pieniędzy, jaką chcesz podjąć lub zdeponować

1. Poproś uczniów o wypełnienie formularza założenia lokaty w RMB;

2. Poproś uczniów o wypełnienie formularza wypłaty gotówki i odegranie scenki pomiędzy pracownikiem banku i klientem.

1.我要存2000元人民币。

2.我想取1000美元。

3.自动取款机在哪儿?

4.请输人密码。

5.我可以直接取美元吗?

6.我不会填写取款单。

Wymiana walut

Umiejętność jasnego wyrażenia kwoty pieniędzy, jaką chcesz wymienić

Umiejętność jasnego wyrażenia kwoty pieniędzy, jaką chcesz rozmienić

1. Poproś każdego z uczniów o odegranie roli pracownika banku. Pozostali uczniowie podchodzą do niego/niej, żeby wymienić swoją walutę na RMB (w klasie międzynarodowej);

2. Poproś dwóch uczniów o odegranie scenki pomiędzy pracownikiem banku i klientem, chcącym rozmienić banknot o nominale 100 yuanów na jeden o nominale 50 yuanów, dwa o nominale 20 yuanów i dwa o nominale 5 yuanów.

1.您要换多少?

2.我想换1000欧元。

3.换成人民币。

4.我想把这张纸币换成硬币。

5.今天的汇率是多少?

6.请拿好。

7.我想把美元换成人民币。

8.请把这张单子填好。

Podróż i transport


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Pytanie o drogę

Umiejętność zapytania o drogę oraz zrozumienia wyjaśnieni, podanego przez inne osoby

Umiejętność wskazania drogi innym

1. Podaj nazwę miejsca. Uczniowie powinni zapytać oto, jak tam dotrzeć. Wygrywa ten, kto dotrze na miejsce jako pierwszy;

2. Rozdaj uczniom dwie mapy (A i B), Uczeń z mapą B musi zapytać o drogę ucznia z mapą A, ponieważ droga została przedstawiona tylko na mapie A. Następnie uczniowie zamieniają się mapami oraz rolami.

1.请问,去北京大学怎么走?

2.附近有没有银行?

3.往前走,到红绿灯向右拐。

4.要走多长时间?

5.往前走100米就到了。

6.得坐车吗?

7.还是打车去吧。

8.过了马路就到了。

走,坐车,往,拐,转,米,公尺,公里,对面,旁边,附近,红绿灯,路口,十字路口,远,近,楼上,楼下,前,后,左,右,东,西,南,北,交通工具,公共汽车,巴士,地铁,轮船,火车,飞机,汽车,自行车,出租车,长途车,走路,换(倒)车,买票,上,下,座位,售票员,查票员,软卧,硬卧,硬座,检票,订票,经济舱,航班,航空公司,转机,单程,往返,登机,行李,托运,安检,机场班车,车站,机场,售票处,站台,车厢,登机口,候车(机)室,列车员,司机,乘客,空姐,出发,到达,起飞,正点,准点,晚点,预订,安排,旅馆,房间,单人间,双人间,房间号,钥匙,洗澡间,卫生间,厕所,餐厅,前台,服务,打扫,叫醒,送餐,洗衣,请勿打扰,手续,人住,退房,结账,现金,信用卡,旅行支票,免税,个人物品,报关,护照,人境,出境,海关,检查,(填写)申报单,登记卡,签证,护照,国籍
Środki transportu

Umiejętność korzystania ze środków komunikacji publicznej, tj. autobusów, metra, taksówek

Umiejętność poruszania się w Chinach pociągiem i samolotem

1. Poproś uczniów o odegranie scenki pomiędzy bileterem w autobusie i pasażerem (z wykorzystaniem najbardziej popularnych zwrotów);

2. Podziel klasę na dwie grupy. Zaproś do udziału w dyskusji „co jest lepsze - jazda na rowerze czy jazda samochodem?” Każda z grup powinna wskazać przekonujące argumenty oraz wymienić zalety i wady używania każdego z tych pojazdów.

1.到故宫坐几路车?

2.在哪儿倒/换车?

3.买一张到颐和园的车票。

4.这个位子有没有人坐?

5.下车。

6.劳驾。

7.飞机就要起飞(降落)了。

8.去人民大会堂。

Dokonywanie rezerwacji

Umiejętność dokonania rezerwacji biletu lotniczego lub kolejowego

Umiejętność dokonania rezerwacji pokoju hotelowego

1. Poproś uczniów o przeczytanie rozkładu lotów i odegranie scenki telefonicznej rezerwacji biletu;

2. Poproś uczniów o odegranie scenki rozmowy telefonicznej, w której interesant pyta pracownika hotelu o to, czy pokoje są ciche, czy są pokoje dla palących/niepalących, o wyposażenie, itd. a następnie dokonuje rezerwacji pokoju hotelowego.

1.我要预订一张去上海的机票。

2.有今天下午去西安的经济舱吗?多少钱?

3.我要预订一个双人间,住两晚。

4.带洗澡间吗?含早餐吗?

Formalności

Umiejętność zakwaterowania i wykwaterowania się z hotelu

Umiejętność przejścia odprawy celnej

1. Podziel klasę w pary. Poproś uczniów o odegranie scenki zakwaterowania i wykwaterowania się w recepcji hotelu;

2. Poproś uczniów o odegranie scenki przejścia odprawy celnej.

1.我已经预订了一个双人间。

2.有空房间吗?

3.请填一下儿住宿登记卡。

4.我要退房了,请结账。

5.请填一下儿海关申报单(人境登记卡)。

6.请出示您的护照。

7.请把包里的东西都拿出来。

8.这张画不能带出境。

Usługi hotelowe Umiejętność zamówienia usług hotelowych

1. Poproś uczniów o odegranie scenki pomiędzy pracownikiem hotelu i gościem hotelowym. Gość powinien zapytać o kilka rodzajów usług (zamówienie jedzenia, budzenia, prania, itd.);

2. Poproś uczniów o odegranie scenki pomiędzy pracownikiem hotelu i gościem hotelowym, w której gość narzeka na niską jakość usług.

1.请明早6点叫醒我。

2.我需要客房服务。

3.我房间的空调坏了。

4.请把这个包拿到808房间。

Przekonania i uczucia


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Upodobania Umiejętność wyrażenia swoich upodobań Przygotuj kartki z uśmiechami oraz kartki z czynnościami. Poproś uczniów o wylosowanie kartki z każdej z grup i opisanie, co znajduje się na kartkach. Jeden uśmiech oznacza, że uczeń lubi daną czynność, dwa uśmiechy, że lubi daną czynność trochę bardziej, zaś trzy uśmiechy, że uczeń bardzo lubi daną czynność.

1.你喜欢这本书吗?

2.我非常喜欢这本书。

3.我对跳舞非常感兴趣。

4.她特别爱听京剧。

5.你喜欢不喜欢这本书?

6.我特别喜欢二胡。

很,非常,太,特别,喜欢,爱,兴趣,怎么样,好吗,行吗,好,行,好的,可以,同意,没问题,对不起,抱歉,想,要,能,可以,觉得,:认为,但是,可是,建议,意见,:看法,想法,打:算,说好,办法,;同意,不同意,i反对,不行,不:可以,不可能
Niechęć Umiejętność wyrażania swojej niechęci

Gra:

Przygotuj kilka kart określających czynności. Pokaż uczniom zdjęcia, następnie odwróć te zdjęcia i powieś je na tablicy. Podziel klasę na dwie grupy i poproś każdą grupę o wysłanie reprezentanta na środek klasy. Pozostali uczniowie z obu grup, używając różnych wzorów zdań, powinni wyrażać swoją niechęć do określonych czynności. Uczniowie będący na środku klasy powinni znaleźć kartę z daną czynnością, opisywaną przez swoja grupę. Za każde prawidłowe odgadnięcie czynności grupa uzyskuje punkt. Wygrywa ta grupa, która zgromadzi więcej punktów.

1.我不爱看电影。

2.我对电视不感兴趣。

3.你觉得这部电影怎么样?

4.我不太喜欢喝茶。

5.我不喜欢暴力电影。

6.我不喜欢跑步,但我喜欢打球。

7.我不喜欢小狗,我喜欢大狗。

8.我不喜欢打听别人的私事,也不爱听。

9.我不喜欢骂人。

Aprobata Umiejętność wyrażenia swojej aprobaty w odpowiedni sposób

Gra:

Powiedz uczniom kilka zdań i poproś ich o szybką ocenę. Jeśli zdanie wyraża realną sytuację (np. porozmawiajmy po chińsku), uczniowie powinni je zaakceptować. Jeśli wyraża błędne stwierdzenie (np. właśnie minęła północ), uczniowie powinni wyrazić dezaprobatę. Ci uczniowie, którzy źle ocenią sytuację odpadają z dalszej gry. Wygrywają ci uczniowie, którzy dotrwają do końca gry.

1.我没有意见。

2.我同意你的看法。

3.你的建议不错。

4.你说的一点儿都不错。

5.我也是这么想的。

6.我们一起去书店怎么样?

7.好/好的。

8.我们去听中国文化讲座,好不好?

9.我答应李伟明天下午一起去看电影。

Dezaprobata Umiejętność wyrażenia dezaprobaty w odpowiedni sposób

Debata:

Podziel uczniów na dwie grupy. Jedna z grup ma za zadanie obstawać przy przekonaniach wyrażonych na kartkach, podczas gdy druga grupa ma oponować, używając różnych wzorów zdań.

1.我不同意你的意见。

2.这种说法不对。

3.他的说法太可笑了。

4.这种说法有问题。

5.这种观点不正确。

6.你的意见我同意是同意,不过还有些问题需要考虑。

Plany


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Plany

Umiejętność zapytania i udzielenia odpowiedzi na pytanie o datę i czas

Umiejętność zapytania i udzielenia odpowiedzi na pytanie o plany

1. Poproś uczniów, żeby podali aktualny czas;

2. Poproś uczniów, żeby podali aktualną datę;

3. Poproś uczniów, żeby podali daty urodzin swoich krewnych i przyjaciół;

4. Poproś uczniów, żeby sporządzili plany wakacyjne;

5. Poproś uczniów, żeby zaplanowali jeden dzień.

1.现在几点了?

2.现在两点半。

3.你的生日是几月几号?

4.我的生日是6月8号。

5.今天星期几?

6.今天星期三。

7.这个周末你打算/准备做什么?

8.我想/要/打算去天安门。

9.几点了?

点,分(钟),秒,半,一刻,差,年,月,日,星期,礼拜,打算,计划,准备,要,想,周末,夏天,暑假,春天,寒假,圣诞节,感恩节,宗教节日,新年,春节,中秋节,端午节,黄金周,长假

Komunikacja społeczna


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Sygnalizowanie potrzeb

Umiejętność wyrażania próśb

Umiejętność taktownego stawiania żądań

1. Poproś uczniów, żeby wyrazili w stosunku do siebie prośby;

2. Poproś uczniów, żeby złożyli propozycję za pomocą gestów.

1.劳驾,请把那本词典递给我。

2.把奶油递给我好吗?谢谢。

3.拜托了。

4.你能帮我个忙吗?

5.你愿意跟我结婚吗?

6.你愿意做我的女朋友吗?

劳驾,请,求,可以,建议,怎么样,帮忙,帮助
Wyrażanie sugestii

Umiejętność poproszenia o sugestie

Umiejętność wyrażania sugestii

Umiejętność wyrażania sugestii w taktowny sposób

1. Poproś uczniów, żeby zwrócili się o sugestie lub je wyrazili w różnych sytuacjach;

2. Poproś uczniów, żeby w taktowny sposób wyrazili swoje sugestie.

1.我的建议如何?

2.你有什么建议?

3.我希望我们周末能一起去游泳。

4.周末我们去长城,好吗?

Klimat


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Pory roku

Umiejętność nazwania czterech pór roku w języku chińskim i polskim

Umiejętność określenia cech charakterystycznych dla każdej z pór roku

1. Pokaż uczniom zdjęcia czterech pór roku i poproś ich o określenie, jaką porę roku przedstawiają, jak też o podanie cech charakterystycznych dla każdej z pór roku;

2. Podziel klasę w pary. Poproś uczniów, żeby w parach opowiedzieli o zmianach klimatycznych w swoim miejscu zamieszkania. Każdy uczeń powinien zauważyć charakterystyczne cechy klimatu w innych miastach i przedstawić wyniki obserwacji na forum klasy.

1.一年有几个季节?

2.你最喜欢什么季节?

3.这里春天很温暖,夏天很炎热,秋天很凉快,冬天很寒冷。

4.北京的春天怎么样?

5.北京一年四季分明。

6.这里冬季寒冷干燥,夏季高温多雨。

7.哈尔滨冬天的最低气温能达到零下40°C。

8.北京的秋天最好。

9.我最怕热!

雾,阳光,风,雷,闪电,雷阵雨,潮湿,干燥,暖和,热,桑拿天,凉快,冷,降温,晴朗,阴天,多云,晴转阴,晴转多云,大风,刮风,(下)雨,(下)雪,季节,气候,四季,春天,夏天,秋天,冬天,旱季,雨季,很,非常,特别,极了,够,挺,最,温度,气温,升髙,降低,保暖,防寒,摄氏度,天气预报,播送,地区,零下,白天,夜间,四季分明,大风降温
Cechy klimatu

Umiejętność użycia stów oraz zwrotów opisujących klimat (zimny, gorący, chłodny, ciepły, itd.)

Umiejętność zrozumienia terminów związanych z pogodą

Umiejętność wyrażenia różnic klimatycznych w różnych miejscach

1. Pokaż uczniom zdjęcia różnych warunków pogodowych i poproś ich o nazwanie tych warunków;

2. Pokaż uczniom mapę. Poproś ich, żeby posłuchali nagrania prognozy pogody, zaznaczyli warunki pogodowe w różnych miastach, a następnie przedstawili je na forum klasy;

3. Poproś uczniów, żeby wskazali różnice pomiędzy klimatem w swoim miejscu zamieszkania a tym w Harbinie, Pekinie i Kantonie.

1.明天天气怎么样?

2.今天天气真好。

3.今天可能会下雨,出门要带雨伞。

4.今天真够热的。

5.秋天到了,天气越来越凉快了。

6.今天的最高气温只有5°C。

7.今天的气温比昨天高3°C。

8.海南比北京热多了。

9.上海没有北京冷。

10.今天有五级风。

11.雪越下越大。

12.南方和北方温差很大。

13.家家户户都关心全球气候的变暖。

Przyroda


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Rośliny

Umiejętność nazwania pospolitych roślin

Umiejętność określenia typowych cech roślin

Umiejętność zwięzłego wyjaśnienia znaczenia roślin

1. Pokaż uczniom zdjęcia roślin i poproś, żeby przeczytali ich nazwy;

2. Poproś uczniów, żeby wymienili cechy i funkcje 3 pospolitych gatunków roślin oraz przedstawili krótki komentarz na ich temat.

1.这朵花真香。

2.迎春花在春天开。

3.竹子的中间是空的。

4.牡丹花真漂亮。

5.今年葡萄长得很好。

6.植树造林对保护环境有好处。

7.很多植物都可以作为药材。

树,草,森林,绿化,松树,杨树,柳树,竹子,苹果树,柿子树,枣树,花,玫瑰,牡丹,菊花,兰花,梅花,勿忘我,迎春花,康乃馨,野花,粮食,小麦,大米,白薯,花生,玉米,大豆,土豆,马铃薯,燕麦,种,种植,种地,养,植物,药材,狗,猫,牛,马,羊,鸡,猪,鸭子,鸟,猴子,老虎,兔子,蛇,狮子,大象,熊猫,肉食动物,食草动物,宇宙,银河系,太阳系,太阳,水星,金星,木星,火星,土星,天王星,海王星,冥王星,地球,月亮,公转,自转,大爆炸,黑洞,彗星,行星,恒星,卫星,地震,海啸,火山,喷发,洪水,飓风,冰雹,水灾,火灾,旱灾,虫灾,难民,灭火器
Zwierzęta

Umiejętność nazwania pospolitych gatunków zwierząt

Umiejętność prostego przedstawienia ich zwyczajów

1. Poproś uczniów, żeby wymienili 12 zwierząt w chińskim zodiaku;

2. Poproś uczniów, żeby opowiedzieli na forum klasy o swoim ulubionym zwierzęciu.

1.熊猫喜欢吃竹叶。

2.狗会看家。

3.除了熊猫,别的动物我都不太喜欢。

4.金鱼不好养。

5.我养的小鸟很可爱。

Ciała niebieskie

Umiejętność nazwania najważniejszych ciał niebieskich

Zdobycie podstawowej wiedzy, dotyczącej ciał niebieskich

1. Pokaż uczniom zdjęcia ciał niebieskich i poproś o ich nazwanie;

2. Poproś uczniów, aby opowiedzieli w klasie, co wiedzą o ciałach niebieskich.

1.月亮是地球的卫星。

2.太阳是一颗恒星。

3.月亮本身不发光。

Klęski żywiołowe Umiejętność nazwania klęsk żywiołowych

1. Pokaż uczniom zdjęcia klęsk żywiołowych, prosząc o ich nazwanie;

2. Pokaż uczniom zdjęcia klęsk żywiołowych i poproś o wyjaśnienie ich przyczyn i skutków oraz wymienienie możliwych środków zapobiegawczych;

3. Poproś uczniów, aby poszukali w Internecie informacji o klęskach żywiołowych.

1.这次地震的震中在太平洋海底。

2.这次海啸是由地震引起的。

3.这次水灾造成3000多人死亡。

4.除了人员伤亡外,这次火灾还造成了巨大的财产损失。

Nauka języków obcych


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Problemy związane z nauką języków obcych

Umiejętność zwracania się o pomoc

Umiejętność rozwiązywania problemów, związanych z nauką języka chińskiego oraz ustalenia ich przyczyn

1. Poproś uczniów, żeby wymienili swoje problemy, związane z nauką języka chińskiego;

2. Poproś uczniów, żeby wymienili swoje sposoby rozwiązywania problemów w nauce języka chińskiego.

1.这个字/词用汉语怎么说?

2.我的发音不太好。

3.声调不对。

4.汉语发音不太难。

5.汉字很难写,可是非常有意思。

6.请你再说一遍。

7.请你说慢/清楚一点儿。

拼音,读音,声调,声母,韵母,元音,辅音,儿化,四声,发音,汉字,偏旁,部首,笔画,笔顺,多音字,简体字,繁体字,词类,名词,动词,形容词,副词,连词,助词,叹词,介词,汉语,方言,书面语,外来语,术语,例句,搭配,复习,聊天,听录音,看生词,读,提问,上网,学习,作业,抄写,毛笔字,朗读,清晰,清楚,准确
Strategie uczenia się języków obcych

Umiejętność zrozumienia strategii innych osób

Umiejętność przekazywania innym, swoich własnych metod nauki

1. Napisz na tablicy kilka najpopularniejszych metod uczenia się i poproś uczniów, żeby wybrali jedną lub kilka, których używają;

2. Podziel uczniów w pary i poproś ich o podzielenie się swoimi metodami nauki.

1.上课之前先预习。

2.大声朗读生词/课文。

3.每天课后要复习。

4.经常看生词表。

5.经常和中国人聊天。

6.每天早上听15分钟的汉语录音。

7.每天读一篇汉语文章。

8.制订一个学习计划表。

9.认真完成作业。

Chińskie znaki Umiejętność rozpoznania i rozróżnienia podstawowych kluczy chińskich znaków

1. Podziel klasę na dwie grupy. Rozdaj każdej z nich elementy piktogramów oraz transkrypcję fonetyczną tych samych 20 popularnych chińskich znaków. Każda z grup ma 2 minuty na przygotowanie się. Następnie poproś je o dopasowanie tych elementów tak, aby utworzyły one chińskie znaki oraz pinyin;

2. Napisz na tablicy historyjkę, pozostawiając brakujące kreski w kilku znakach. Poproś uczniów, żeby je wskazali i nanieśli odpowiednie poprawki.

1.这个字是多音字。

2.这个字怎么读?

3.这个汉字的笔画很多。

4.这是个左右结构的汉字。

5.这个偏旁的意思是水。

6.我们没学过这个字。

7.汉字太有趣了!

8.他很聪明,汉字一学就会了。

Literatura i sztuka


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Literatura i sztuka

Umiejętność nazwania głównych gatunków literackich

Umiejętność określenia głównych dziedzin sztuki

1. Poproś uczniów o wypowiedź na temat dzieł literackich oraz dzieł sztuki;

2. Pokaż uczniom zdjęcia dzieł sztuki i poproś o nazwanie tych dzieł, ich twórców oraz określenie, co te dzieła przedstawiają.

1.你喜欢中国诗词吗?

2.你看过《西游记》吗?

3.诗歌是中国唐朝的主要文学形式。

4.明清时期中国小说很繁荣。

5.他书架上的书不是中国古典小说就是外国名著。

诗歌,散文,小说,雕塑,摄影,绘画,戏剧,周(朝),唐(朝),宋(朝),元(朝),明(朝),清(朝),《诗经》,《红楼梦》,《三国演义》,《水浒传》,《西游记》,《狂人日记》,《家》,李白,杜甫,陆游,曹雪芹,罗贯中,施耐庵,吴承恩,鲁迅,巴金,老舍,丁西林,孙悟空,唐僧,诸葛亮,刘备,曹操,宋江,林冲,贾宝玉,林黛玉
Słynni twórcy i ich dzieła

Nabycie podstawowej wiedzy o słynnych chińskich pisarzach oraz ich dziełach

Nabycie podstawowej wiedzy o słynnych chińskich artystach oraz ich dziełach

1.你能介绍一下儿唐朝诗人李白的情况吗?

2.《西游记》是一部有名的中国古典小说。

3.只要提起唐朝诗人,人们就会想到李白。

4.只有杜甫才称得上是“诗圣”。

Bohaterowie klasycznych dzieł literackich

Nabycie wstępnej wiedzy o bohaterach literackich w klasycznej literaturze chińskiej

Nabycie podstawowej wiedzy o klasycznych postaciach w innych dziedzinach sztuki

1.林黛玉是哪部小说中的人物?

2.阿Q是一个什么样的人物?

3.在中国,不管大人还是小孩儿,都知道孙悟空。

Historia i geografia


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Postacie historyczne Umiejętność nazwania słynnych postaci z historii Chin i opowiedzenia historii z nimi związanych Pokaż uczniom zdjęcia kilku słynnych osób w historii Chin, Napisz ich nazwiska na małych karteczkach i wręcz je uczniom. Poproś uczniów, żeby umieścili odpowiednie karteczki przy właściwych zdjęciach.

1.你知道毛泽东吗?

2.秦始皇是中国历史上的第一位皇帝。

3.孔子是中国伟大的思想家。

4.孔子不但是伟大的思想家,而且还是伟大的教育家。

历史,朝代,公元,公元前,中世纪,孔子,秦始皇,李白,成吉思汗,毛泽东,郑和,丝绸之路,新中国成立,世界,亚洲,欧洲,非洲,美洲,大洋洲,国家,首都,人口,省,市,自治区,直辖市,特别行政区,县,州,省会,首府,平原,高原,山地,盆地,草原,森林,沙漠,海湾,河流,湖,扛,林业,农业,工业,旅游业,商业,铁矿,煤矿,石油,木材,出产,进出口,制造,电子产品,生产
Wydarzenia historyczne

Umiejętność opowiedzenia kilku doniosłych wydarzeń z historii Chin

Umiejętność opowiedzenia znanych wydarzeń z historii Polski

Poproś każdego z uczniów, żeby napisał krótki komentarz do zdjęcia, które jemu/jej spodobało się najbardziej (zdjęcie postaci historycznej, miejsca lub wydarzenia). Każdy z uczniów powinien pokazać wybrane zdjęcie całej klasie i dokonać krótkiej prezentacji przed powieszeniem zdjęcia na ścianie.

1.丝绸之路是从西安开始的。

2.你听说过“郑和下西洋”的故事吗?

3.你知道中华人民共和国是什么时候成立的吗?

4.历史与其说是伟人创造的,还不如说是人民创造的。

5.屈原宁可投江自尽,也不愿苟且偷生。

Geografia

Umiejętność wskazania Chin na mapie oraz nazwania stolicy Chin, jak też stolic wszystkich chińskich prowincji

Umiejętność nazwania głównych sąsiadów Chin

Umiejętność nazwania własnego kraju, jego stolicy, wszystkich województw i największych miast

Umiejętność określenia liczby ludności Chin

Umiejętność określenia ogólnej sytuacji przemysłu w Polsce

Podziel klasę w pary. Jeden z uczniów wymienia nazwę prowincji, a drugi z pary szuka jej na mapie. Każdy uczeń ma dziesięć prób.

1.中国的首都是北京。

2.我家在美国的华盛顿州。

3.中国有13.6亿人,是世界上人口最多的国家。

4.中国的西部有高原。

5.中国是一个地大物博、人口众多的国家。

Religie i obyczaje ludowe


Tematy Cele Przykładowe zastosowanie Przykłady Słowa
Religie

Zapoznanie się z głównymi religiami Chin

Zapoznanie się z głównymi światowymi religiami

Umiejętność przedstawienia innym własnych przekonań religijnych oraz obrzędów religijnych, w których często uczestniczą

Pokaż uczniom zdjęcia odnoszące się do różnych religii (kościoły, świątynie? meczety, słynne postacie religijne) i poproś uczniów o ich opisanie.

1.这是北京最大的清真寺。

2.有些中国人信天主教。

3.佛教大约是在公元1世纪时传到中国的。

佛教,基督教,天主教,伊斯兰教,印度教,宗教,教堂,牧师,神父,礼拜,聚会,祈祷,圣诞节,复活节,斋戒,朝圣,佛堂,烧香,寺庙,皈依,吃斋,念佛
Kultura i obyczaje ludowe Umiejętność nabycia wiedzy, dotyczącej chińskich obyczajów ludowych, idiomów, jak też słynnych Chińczyków Opowiedz uczniom chiński mit lub podanie ludowe i poproś ich o powtórzenie tej historii.

1.龙是中华民族的象征。

2.旗袍不仅是中国的,也是世界的。

3.中国民间有一个传统习俗,在农历除夕夜全家团圆,一起吃年夜饭。

4.红色在中国传统文化中表示大吉大利。